Hoe beoordeel je de soft skills van een IT-kandidaat?

...


Talent Enterprise

Hoe beoordeel je de soft skills van een IT-kandidaat?

Het beste IT-Talent werven met deze tips

Bij het werven van IT kandidaten test men regelmatig de technische vaardigheden en expertise. De persoon die het beste uit de test komt is het meest geschikt voor de functie, toch? Dit blijkt vaak niet het geval te zijn. In de steeds veranderende werkplek worden “soft skills” steeds belangrijker.

Deze moeilijk-te-kwantificeren vaardigheden hebben voornamelijk betrekking op persoonlijkheidskenmerken, abstracte talenten en interpersoonlijke vaardigheden. Technologie wordt steeds meer geïntegreerd in de algemene bedrijfsvoering, waardoor het belangrijk is dat ook IT-werknemers over de juiste soft skills beschikken. Door verder te kijken dan enkel de technische expertise, kan er pas echt beoordeeld worden of iemand bij het bedrijf past. En hoewel deze zachte vaardigheden moeilijk te beoordelen zijn, is het de extra moeite dubbel en dwars waard als je kijkt naar de potentiële waarde voor je team en organisatie. Maar hoe beoordeel je de soft skills van een IT-kandidaat dan precies? En waarom zijn die soft skills zo belangrijk? Met deze tips scoor je het beste IT-talent voor je vacature(s)!

Waarom zijn soft skills belangrijk bij IT-kandidaten?

Het overgrote deel van de werkgevers geeft aan dat de soft skills van IT-medewerkers cruciaal zijn voor het succes van het bedrijf. Binnen IT zijn de deze skills net zo belangrijk als de technische vaardigheden van een kandidaat. Technische tekortkomingen kunnen tijdens het werk nog worden aangescherpt, terwijl dit bij soft skills vaak niet het geval is. Developers schrijven niet alleen code, maar moeten ook effectief communiceren met verschillende business units. Daarnaast moeten ze technologische oplossingen begrijpen en formuleren om zakelijke problemen aan te pakken. Bovendien moeten managers binnen IT niet alleen technische expertise hebben, maar in staat zijn leiding te geven en een team kunnen motiveren. De juiste soft skills dragen bij aan een goede werksfeer en betere prestaties op de werkvloer. Als werkgever wil je de professional met sterke technische vaardigheden én de juiste soft skills. In tegenstelling tot technische expertise, zijn soft skills niet uit te drukken in een score of percentage, met behulp van een test. Dus hoe identificeer je de beste kandidaat voor jouw organisatie?

Wat is behavioral interviewing?

Soft skills beoordeel je het beste aan de hand van gedragsinterviews tijdens een sollicitatiegesprek, ook wel ‘behavioral interviewing genoemd. Dit is een techniek voor het verzamelen van specifieke informatie over wat een kandidaat daadwerkelijk in het verleden heeft gedaan. Door echte situaties te analyseren, weet je of een kandidaat de vaardigheden, kennis en eigenschappen heeft die nodig zijn om het werk te doen. Het uitgangspunt hier is dat gedrag uit het verleden de beste indicator is voor toekomstig gedrag. Gedragsgesprekken identificeren nauwkeuriger de ‘best passende’ IT-kandidaat in vergelijking met traditionele sollicitatiegesprekken. De vragen tijdens het sollicitatiegesprek zijn anders, waardoor de inzichten over de kandidaten uitgebreider en nuttiger zullen zijn.

De recruiter vraagt naar hoe de kandidaat in het verleden gehandeld heeft in bepaalde situaties. Een voorbeeld hiervan is vragen naar hoe de kandidaat omging met een lastige collega of wat hij doet als hij een deadline dreigt te missen. Het voordeel van een interview is dat er ruimte is voor persoonlijke interactie en vervolgvragen. De recruiter kan tijdens het sollicitatiegesprek vragen naar specifieke voorbeelden wanneer een IT-kandidaat vertelt over zijn competenties. Hierdoor krijg je geen standaardantwoorden die van tevoren zijn ingestudeerd, maar een representatief beeld van hoe de kandidaat zich in bepaalde situaties gedraagt. Maar voordat er bepaald wordt welke vragen er gesteld moeten worden, is het eerst belangrijk dat de opdrachtgever bepaalt welke competenties er nodig zijn om de functie te vervullen.

Hoe bepaal je de juiste soft skills voor een IT-kandidaat?

Soft skills zijn subjectief, interpersoonlijk en gerelateerd aan emoties en relaties. Daarom kunnen de vereiste soft skills verschillen per functie en per organisatie. Moet een software-analist die op afstand werkt en nauwelijks met mensen communiceert sterke luistervaardigheden hebben? Waarschijnlijk niet. Tegelijkertijd moet de webdesigner die te maken heeft met veel deadlines wél stressbestendig zijn. De vacatures aanpassen aan de vereiste soft skills van een functie verhoogt het slagingspercentage van het aannemen van IT-kandidaten. Nadat de juiste soft skills zijn vastgesteld, kan er in het gedragsinterview de soorten vragen worden gesteld om te bepalen of de IT-kandidaat over die competenties beschikt. De vereiste soft skills moeten voorkomen in de functiebeschrijving en in het wervingsproces, maar ook in de prestatiebeoordeling en feedbackgesprekken op het moment dat de IT-kandidaat is aangenomen. De soft skills zijn dusdanig belangrijk voor een functie, dat ze van tevoren moeten worden geïdentificeerd en in alle people practices moeten worden verwerkt. 

Op zoek naar een IT-professional?

Ben je op zoek naar een tijdelijke of vaste IT-professional om jouw organisatie te versterken en kan je ondersteuning gebruiken bij het werven van jouw volgende IT-medewerker? Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wij gaan graag met je in gesprek!