Véél meer transparantie over je selectieproces, en meer respect voor de waardevolle tijd van je kandidaat. Dat zou je Candidate Experience al een flinke boost geven, meldt nieuw onderzoek.
De sollicitant een betere ervaring bieden staat bij veel recruiters bovenaan het prioriteitenlijstje van het jaar. Toch hebben er veel ook eigenlijk geen idee waar dan precies te beginnen. Gelukkig is er dan nog altijd de non-profitorganisatie Talent Board, die in een groot aantal landen aan enorm veel kandidaten vraagt wat ze nu écht belangrijk vinden. Oprichter Elaine Orler kwam er vorig jaar al in Nederland over vertellen. Op de exacte Europese resultaten van dit jaar is het nog even wachten, maar het recente Amerikaanse rapport biedt gelukkig al wel veel aanknopingspunten om ook jouw Candidate Experience tot de top te brengen. We halen er 5 uit.
#1. Kandidaten willen voortgang zien
Weinig bedrijven in de wereld kennen al jarenlang zo’n sterke en gestage groei als Domino’s Pizza. Eén van de geheimen van die groei is dat de klant exact inzicht krijgt in de voortgang van de bestelling. Klanten smullen daarvan, zo blijkt (misschien nog wel meer dan van de pizza zelf).
Bij sollicitanten is dat al niet veel anders. Volgens het onderzoek van Talent Board willen (en zelfs: verwachten) kandidaten graag ook zo’n soort tracker in twee processen:
- hoe ver ze zijn met het invullen van hun sollicitatie
- hoe ver ze zijn in het hele werving- en selectieproces
Hoeveel gesprekken volgen er nog? Wanneer wordt welke beslissing genomen? In feite komt het allemaal neer op verwachtingen managen, wat kandidaten telkens weer als een van de belangrijkste factoren beschrijven als het om de Candidate Experience gaat. Toch gaat het in de praktijk nogal eens mis: slechts 4% van alle kandidaten zegt na een sollicitatie op een of andere manier zijn status in het proces te hebben kunnen bijhouden.
#2. Mobiel, mobiel, mobiel
Ja, misschien is de mobiele telefoon nog (net) niet het meest gebruikte device om een sollicitatie mee te versturen. Maar aan de andere kant: het is wel veruit het populairste oriëntatiekanaal voor kandidaten, meldt de Talent Board.
Volgens recent onderzoek van Monsterboard wordt 60% van alle vacaturezoekopdrachten op een mobiele telefoon uitgevoerd. Een no-brainer dus om ook je sollicitatieproces zoveel mogelijk (ook) geschikt te maken voor mobiele sollicitaties. Als je tenminste voldoende reacties wil hebben…
#3. Besef dat ze (top- en slechte) ervaringen delen
De meeste recruiters weten dat een slechte kandidaatervaring een driedubbele whammy betekent: je kunt niet alleen een goede kandidaat kwijtraken, maar ook een goede klant én een kans voor goede referrals. Het kan zelfs miljoenen kosten, zoals Virgin Media ooit merkte, als je meerekent hoe één slechte ervaring doorwerkt naar vrienden en familie van die ene kandidaat.
Volgens de Talent Board deelt 35% van de kandidaten slechte ervaringen op sociale media. Slecht voor je employer brand, en slecht voor je aantrekkingskracht op ander talent. Maar gelukkig is er ook goed nieuws: nog meer mensen (51%) zeggen ook positieve ervaringen op sociale media te delen, en 77% doet dat in elk geval met de eigen ‘inner circle‘.
#4. Respecteer de tijd van de kandidaat
Als kandidaten zich vrijwillig terugtrekken uit jouw recruitmentproces, heeft dat meestal maar één reden, zo blijkt uit het onderzoek: ze vinden dat je hun kostbare tijd niet respecteert tijdens de interview. Op plek 2: het proces duurde de kandidaat sowieso te lang. Alle andere genoemde redenen komen daar niet eens bij in de búúrt.
De slotsom: hoe langer je het proces laat duren, hoe groter de frustratie bij de kandidaat en hoe groter de kans dat goede mensen hun heil elders gaan zoeken. Iedere kandidaat begrijpt dat het ook voor jouw organisatie om een belangrijke beslissing gaat, maar dat geldt net zo goed voor hem of haar. Daar geen respect voor tonen kan dus wel eens de grootste afknapper zijn, zo blijkt.
#5. Zet meer testimonials op je site
Een makkelijke manier die het onderzoek aandraagt om je Candidate Experience helemaal top te maken: zorg voor voldoende medewerkers op je carrièresite die kandidaten laten zien hoe het echt is om bij je te werken. Volgens de Talent Board vertrouwen sollicitanten de woorden van eigen medewerkers meer dan ooit. Testimonials van medewerkers belandden met 41% in de top bij de vraag welke content kandidaten het meest waarderen. ‘Net zoals klanten informatie willen lezen van mensen die al klant zijn, willen kandidaten informatie lezen van mensen die er al werken’, aldus het rapport.